Loviisan terveyskeskuksen määräaikaiskontrollikäytännöt muuttuvat

Määräaikaiskontrolliin Loviisan terveyskeskukseen ei enää jatkossa kutsuta kirjeellä, vaan asukkaiden tulee itse ottaa yhteyttä terveyskeskukseen.

Tausta

Maailmanlaajuinen koronaviruspandemia on aiheuttanut väestön pitkäaikaista kuormitusta. Tartunnanjäljityksen velvoitteen ja pandemian yleisen hallinnan takia myös perusterveydenhuoltoon on kohdistunut huomattavaa kuormitusta. Maaliskuussa 2020 hallitus totesi Suomen olevan poikkeusoloissa, ja koronatoimia alettiin priorisoida koko maassa. Monella sektorilla Loviisan perusturvakeskuksessa siirryttiin etävastaanottopainotteiseen toimintatapaan ja lisäksi muun muassa määräaikaiskontrolleja jouduttiin supistamaan.

– Nyt tartunnanjäljityksen strategian muutoksen myötä on tavoitteena taas keskittyä voimakkaammin perusterveydenhuollon perustoiminnan kehittämiseen. Kohdistamalla resursseja harkitusti haluamme kuroa kiinni korona-ajan synnyttämän hoitovelan ja luoda kestävät puitteet myös pidemmällä tähtäimellä, toteaa johtava lääkäri Marika Ylärakkola.

Loviisassa 7.1.2021 käyttöönotetun tiimimallin mukaan potilaita kehotetaan ottamaan yhteyttä kaikissa terveysongelmissaan ensisijaisesti omahoitajaan, mikäli sellainen on potilaalle osoitettu. Parhaiten tämä onnistuu Klinik-asiointipalvelun kautta, jossa voi lähettää viestin suoraan omahoitajalle.

Ajan varaaminen määräaikaiskontrolliin

Toivomme ensisijaisesti yhteydenottoa sähköisen asiointikanavamme kautta osoitteessa https://pro.klinik.fi/contact/loviisa-terveyspalvelut. Mikäli sinulla on omahoitaja, viesti osoitetaan suoraan hänelle. Jos sinulla ei ole mahdollisuutta ottaa yhteyttä sähköisesti, voit myös soittaa numeroon 019 505 1305 arkisin kello 8–15. Aiempien vuosien tapaan määräaikaiskontrollit olisi hyvä ajoittaa oman syntymäpäivän mukaiseen kuukauteen, jotta kontrollien määrä jakautuisi tasaisesti vuoden ajalle. Mikäli korona-aikana on tehty jatkosuunnitelma omahoitajan tai lääkärin kanssa, on kyseinen suunnitelma edelleen voimassa.

Muut yhteydenotot terveyskeskuksen

Myös kiireellisissä asioissa toivomme ensisijaisesti yhteydenottoa sähköisen asiointikanavamme kautta. Mikäli sinulla on omahoitaja, viesti osoitetaan suoraan hänelle. Jos sinulla ei ole mahdollisuutta ottaa yhteyttä sähköisesti, voit myös soittaa numeroon 019 505 1305 arkisin kello 8–15.

Mikäli kyseessä on tapaturma, tulee jatkossakin olla yhteydessä suoraan terveyskeskuksen kiirevastaanottoon, puh. 019 505 1300 arkisin kello 8–16 tai virka-ajan ulkopuolella Päivystysapuun 116 117. Mikäli kyseessä on akuutti hätätapaus, soita hätänumeroon 112.