Tiedote 15.3.2021

Koronavirusepidemiaan liittyvät rajoitukset jatkuvat Lapinjärvellä

Huonontuneen tartuntatautitilanteen takia Etelä-Suomen aluehallintovirasto on jatkanut määräyksiä Uudenmaan kunnille.

Tiloja suljetaan koko Uudenmaan alueella 14.4.2021 asti

Aluehallintovirasto on määrännyt tiloja suljettavaksi koko Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin alueella tartuntatautilain mukaisesti. Päätös tilojen sulkemisesta laajenee koskemaan kaikkia Uudenmaan kuntia. Lapinjärvellä määräys koskee niin julkisen kuin yksityisen sektorin toimijoiden seuraavia tiloja:

• joukkueurheiluun, ryhmäliikuntaan, kontaktilajien harrastamiseen ja muuhun vastaavaan urheiluun tai liikuntaan käytettävät sisätilat sekä kuntosalit ja muut vastaavat sisäliikuntatilat
  • yleiset saunat ja uimahallien, maauimaloiden ja kylpylöiden allastilat sekä niiden välittömässä yhteydessä olevat pukuhuonetilat
  • tanssipaikat ja kuorolaulutoimintaan, harrastajateatteriin sekä muuhun vastaavaan ryhmäharrastustoimintaan käytettävät tilat
  • huvi- ja teemapuistot, tivolit sekä eläintarhojen sisätilat
  • sisäleikkipuistot ja sisäleikkipaikat
  • kauppakeskusten yleiset oleskelutilat pois lukien vähittäiskaupan liiketilat ja palvelujen tarjoamiseen käytettävät tilat sekä kulku niihin.

Lapinjärven kunta päätti mahdollistaa 9.3.2021 alkaen vuonna 2008 syntyneiden ja sitä nuorempien lasten ohjatun harrastustoiminnan kunnan hallinnoimissa sisätiloissa Aluehallintoviraston antaman määräyksen mukaisesti. Eli muuten suljettavaksi määrättyjä tiloja voidaan käyttää vuonna 2008 syntyneiden ja sitä nuorempien lasten ohjattuun harrastustoimintaan. Harrastustoiminta kunnan hallinnoimissa tiloissa ei ole sallittua yli 12-vuotiaiden osalta. Maksimiryhmäkoko on 6 hlöä ohjaajat mukaan lukien. Lasta harrastukseen tuovat tai sieltä noutavat eivät saa tulla sisätiloihin. Ohjaajien on käytettävä kasvomaskeja.

Päätös tilojen sulkemisesta ei koske ammattiurheilemista. Päätös on voimassa 14.4.2021 asti.

Ulkoharrastuspaikoilla on noudatettava seuraavia kokoontumisrajoituksia 14.4.2021 asti:

Lukkarinpuisto: 50 henkilöä kerralla mutta siten, kentillä kokoontuvat ihmiset ovat jakautuneet enintään 10 hengen ryhmiin

Kapellby skolan kaukalo: 20 henkilöä kerralla mutta siten, kentillä kokoontuvat ihmiset ovat jakautuneet enintään 10 hengen ryhmiin

Korsmalmin kenttä 50 henkilöä kerralla mutta, siten, kentillä kokoontuvat ihmiset ovat jakautuneet enintään 10 hengen ryhmiin

Porlammin luistelukenttä: 10 henkilöä kerralla ja

Mariebergin kenttä: 50 hlöä kerralla mutta siten, kentillä kokoontuvat ihmiset ovat jakautuneet enintään 10 hengen ryhmiin

Kilpailujen ja otteluiden järjestäminen ulkoliikuntapaikoilla on kielletty 14.4.2021 asti.

Lapinjärven kunta tulee valvomaan annettujen ohjeiden noudattamista sekä tekee tarvittaessa valvontakäyntejä.

Kunnanvirasto on suljettu asiakkailta 14.4.2021 asti ja asiakkaita palvellaan pääasiassa sähköpostitse kunta@lapinjarvi.fi ja puhelimitse 019 510 860. Asiakaspäätteen välttämätön käyttö ajanvarauksella.

Kirjasto palvelee etänä kuten nyt 14.4.2021 asti.

Etätyöstä on voimassa vahva suositus, jota Lapinjärven kuntakin noudattaa. Myös edelleen pyydämme, että yritykset lähtevät mukaan torjumaan koronaviruksen leviämistä ja käyttävät asiakaspalvelussa maskeja.